بعد از مطالعهی دو هفته با برنامهی راهبردی که هم شامل درسهای پیش بود و هم پایه و شرکت در آزمون ۲۶ مهرماه و ۱۰ آبان تا حدودی در جریان برنامهی امسال قرار گرفتید. آزمون ۲۶ مهر و ۱۰ آبان اول راه بود و در واقع شروعی برای این بود که موتور برنامهریزی و تلاش شما روشن شود.
آزمون و برنامهی راهبردی شامل دو قسمت میشود: پیش و پایه.
برنامهی مربوط به پیش، دو ویژگی مهم دارد: اول اینکه از برنامهی مدرسه عقب است و دوم اینکه در دو آزمون بعدی نیز همین مباحث پوشش داده میشوند. اگر اصول برنامهریزی شما بر هماهنگی مدرسه و برنامهی راهبردی استوار باشد قسمتهای اول پیش را خوانده و مرور نیز میکنید تا به تسلط کافی برسید.
قسمت دوم برنامه مربوط به پایه است که مطالعهی این درسها از چهار روش پیروی میکند:
- درسهای اجباری مثل عربی
- فرصتهایی آزاد به نام پنجرههای باز
- همخوانی درسهای مرتبط مثل فیزیک ۲ و پیش
- زوجدرسها
- در مورد درسهای اجباری که عربی نیز جزو آنهاست به دلیل اهمیت، این درس در آزمونهای ویژهی پیش نیز در برنامه قرار گرفته است.
- پنجرههای باز به تعطیلات و ایامی گفته میشود که اوقات فراغت دانشآموزان است و اکثر آنها درس نمیخوانند. تابستان، هفتهی آخر شهریورماه، تعطیلات بین دو ترم و از همه مهمتر دوران طلایی نوروز جزو این پنجرهها هستند. آزمونهای ویژهی این دوران فرصت مناسبی است تا دانشآموزان با خیال آسوده به درسهای پایه بپردازند.
- در تعدادی از درسهای پیشدانشگاهی، مباحثی وجود دارد که قسمتهایی از مبحثهای سالهای دوم و سوم را به صورت مفصلتر بیان میکند. داشتن پایهی قوی و زمینهی آموزشی مناسب، یادگیری این مباحث را آسان میکند. همخوانی این قسمتها مقدمهی لازم را در ذهن دانشآموز ایجاد میکند و ضمناً از حجم درسهای پایه میکاهد.
- انتخاب زوجدرسها به عهدهی دانشآموز است. لازم است در این راستا به چند مورد توجه کنید:
- به خود و تصمیمتان اعتقاد داشته باشید و تا آخر نیمسال اول بر انتخاب خود ثابت قدم بمانید.
- معیار درستی برای انتخاب خود داشته باشید.
- به خاطر داشته باشید که به دلیل فرصت زیادی که در نیمسال اول دارید و همچنین آزمونهای مستقل پروژههای این نیمسال میتوانید درسهای حجیم یا درسهایی را که نیاز به تلاش بیشتری دارند انتخاب کنید.