آخرین خبرها

۲۰ درصد بالا یا ۸۰ درصد پایین؟

20 درصد بالا یا 80 درصد پایین؟

قبل از شروع هر کاری از خود بپرسید که این کار جزء ۲۰ درصد بالاست یا ۸۰ درصد پایین.

قانون ۲۰/۸۰ یکی از سودمندترین قوانین در زمینه‌ی مدیریت زمان و زندگی است. نام دیگر این قانون اصل پارتو است که به افتخار بنیان‌گذار آن ویلفر دو پارتو اقتصاددان ایتالیایی نام‌گذاری شده است. پارتو متوجه شد که می‌توان مردم جامعه را به طور طبیعی به دو دسته تقسیم کرد: گروه اول یا همان اقلیت بسیار مهم، جزء بیست درصد افرادی هستند که از نظر اقتصادی و اثربخشی در صدر قرار دارند و گروه دوم یا همان اکثریت کم‌اهمیت، هشتاد درصدی را تشکیل می‌دهند که در سطح پایین جامعه قرار دارند.

وی بعدها کشف کرد که تمام فعالیت‌های اقتصادی تابع این قانون هستند. به عنوان مثال مطابق این قانون هشتاد درصد از نتایجی که شما به دست می‌آورید نتیجه‌ی بیست درصد از فعالیت‌های شماست. بیست درصد از مشتری‌های شما هشتاد درصد از کل فروش شما را شامل می‌شوند. بیست درصد از تولیدات یا خدماتی که ارائه می‌دهید هشتاد درصد از سود شما را تأمین می‌کند، هشتاد درصد از کل ارزش فعالیت‌های شما نتیجه‌ی بیست درصد آن‌هاست و الی آخر.

این بدان معنی است که اگر در لیست کارهای شما ده مورد فعالیت وجود داشته باشد دو مورد از این فعالیت‌ها معادل یا حتی بیش از مجموع هشت فعالیت دیگر ارزشمند هستند.

در این‌جا به کشف جالبی می‌رسیم. انجام هر کدام از کارهای موجود در لیست شما ممکن است به یک اندازه وقت شما را بگیرد ولی انجام یک یا دو تای آن‌ها چند برابر هر یک از سایر موارد برای شما سودمند خواهد بود. گاهی پیش می‌آید که ارزش یکی از ده کار یا فعالیتی که شما در لیست خود دارید به تنهایی می‌تواند بیش از مجموع سایر فعالیت‌ها در موفقیت شما ارزشمند باشد.می‌توانید حدس بزنید که یک فرد معمولی احتمالاً در انجام چه کارهایی بیش‌تر تنبلی می‌کند؟ واقعیت تأسف‌بار این است که اکثر مردم در مورد انجام همان ده یا بیست درصد از فعالیت‌هایی که در صدر قرار دارند و بیش‌ترین ارزش و اهمیت را دارند تنبلی می‌کنند. در عوض وقت خود را صرف هشتاد درصد فعالیت‌هایی می‌کنند که در موفقیت آن‌ها اهمیت بسیار کمی دارد و تأثیر ناچیزی در دست‌یابی به نتایج ارزشمند می‌گذارد.

اغلب افرادی را مشاهده می‌کنید که ظاهراً در تمام طول روز مشغول فعالیت هستند اما دستاوردهای بسیار اندکی دارند. دلیل آن هم تقریباً همیشه این است که آن‌ها مشغول انجام کارهایی هستند که ارزش پایینی دارد و در انجام یکی دو کاری که واقعاً می‌تواند در مؤسسه یا حرفه‌ای که به آن مشغول‌اند تحول ایجاد کند تنبلی می‌کنند. ارزشمندترین کارهایی که می‌توانید هر روز انجام دهید اغلب سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کارها هستند اما بازده و پاداشی که انجام موفقیت‌آمیز چنین کارهایی برای شما خواهد داشت می‌تواند فوق‌العاده باشد. به همین دلیل باید قاطعانه از انجام کارهایی که جزء ۸۰ درصد کم‌ارزش هستند خودداری کنید؛ آن هم هنگامی که کارهایی که جزء ۲۰ درصد ارزشمند هستند معوق مانده‌اند.

قبل از شروع هر کاری از خودتان بپرسید: آیا این کار جزء ۲۰ درصد بالاست یا ۸۰ درصد پایین؟

در مقابل این وسوسه که اول کارهای کوچک را سر و سامان دهید مقاومت کنید. به یاد داشته باشید که وقتی تصمیم می‌گیرید کاری را بارها و بارها انجام دهید این کار نهایتاً به یک عادت تبدیل می‌شود و ترک آن سخت خواهد شد. اگر تصمیم بگیرید هر روز را با انجام کارهای کم‌ارزش شروع کنید به زودی این عادت در شما شکل می‌گیرد که هر روز را با کارهای کم‌ارزش شروع کنید و روزها را با انجام آن‌ها بگذرانید و مناسب نیست که بخواهید چنین عادتی را در خودتان بپرورانید یا آن را حفظ کنید.

ایجاد انگیزه

سخت‌ترین مرحله‌ی انجام هر کار مهمی اولین مرحله یعنی شروع کردن آن است. وقتی انجام کار مهمی را واقعاً آغاز می‌کنید، به طور طبیعی انگیزه پیدا می‌کنید تا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرم کارهای مهمی باشد که واقعاً می‌تواند در زندگی شما تحول ایجاد کند. وظیفه‌ی شما این است که این قسمت از ذهن خود را دائماً تغذیه کنید. حتی فکر کردن به شروع و انجام یک کار کلیدی، انگیزه‌ی شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند تا بر تنبلی خود غلبه کنید. واقعیت این است که مدت‌زمان لازم برای انجام کار مهم در اغلب موارد معادل مدت‌زمانی است که برای انجام یک کار کم‌اهمیت لازم است. تفاوت در این است که شما با اتمام کاری ارزشمند و قابل توجه به طور فوق العاده‌ای احساس خرسندی و غرور می‌کنید حال آن‌که با صرف همان میزان وقت و انرژی در انجام کاری کم‌ارزش یا احساس خرسندی نخواهید کرد یا میزان آن بسیار اندک خواهد بود.

مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی و مدیریت فردی یا تحت کنترل در آوردن جریان وقایع. با استفاده از مدیریت زمان همیشه آزاد خواهید بود که فعالیت بعدی خود و نیز فعالیت پس از آن را انتخاب کنید. توانایی شما در انتخاب میان کارهای بااهمیت و کم‌اهمیت کلید تعیین میزان موفقیت شما در زندگی و کار است. افراد مؤثر و سازنده همیشه خود را موظف می‌کنند تا انجام کارهای مهمی را که در پیش دارند آغاز کنند. در نتیجه این افراد از افراد معمولی کارایی بیش‌تری دارند و به همین دلیل بسیار خوشبخت‌تر هستند. شما هم باید به همین روش کار کنید.

نتیجه‌گیری

همین امروز لیستی از تمام هدف‌ها، فعالیت‌ها، پروژه‌ها و مسئولیت‌های خود تهیه کنید. کدام‌یک از آن‌ها جزء ۱۰ تا ۲۰ درصد از کارهایی هستند که ۸۰ یا ۹۰ درصد از نتایج مورد نظر شما را به بار می‌آورند. از همین امروز قاطعانه تصمیم بگیرید که وقت بیش‌تری را صرف فعالیت‌هایی بکنید که می‌توانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند و وقت کم‌تری را صرف فعالیت‌های کم‌اهمیت‌تر بکنید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*