آخرین خبرها

تنبلی را از خود دور کنید

تنبلی را از خود دور کنید

برای تنبلی یا اهمال کاری عوامل متعددی وجود دارد که می توان آنها را به ۴ گروه تقسیم کرد:

۱)عوامل روانی:مانند کمال طلبی یا ترس از شکست

۲)عوامل شناختی:مانند کمبود اطلاعات,تردید در انجام امور,مشخص نبودن اولویت ها,ناتوانی در برنامه ریزی و ساماندهی و ناتوانی در اقدام به موقع

۳)عوامل محیطی:مانند سر و صدا,فشار زیاد کار روزمره,نبود ابزار کار,نداشتن دوست به عنوان کمک در پیشرفت کار

۴)عوامل جسمانی:مانند خستگی,بی خوابی و بیماری

نخست بررسی کنید که تنبلی شما به کدام یک از عوامل فوق مربوط می شود.سپس موارد مربوطه را که باعث مختل شدن عملکرد شما شده شناسایی کنید و در آخر با برنامه ریزی و اولویت بندی بر مشکل فائق آیید.

برای مثال فرض کنید شما دوست دارید کاری که انجام می دهید , بدون نقص باشد و به همین دلیل آن را به تاخیر می اندازید.بدین ترتیب عامل روانی در بروز این مشکل نقش دارد ؛ چرا که کار بدون عیب و نقص به مرور زمان امکان پذیر است , نه در شروع آن.بنابراین شما از خود توقع غیر منطقی دارید و صفت “کمال طلبی”در شما رشد یافته است.فرد کمال طلب می خواهد در نظر دیگران عالی جلوه کند,چرا که دیگران برای او بسیار اهمیت دارند.در حالی که شما باید بدانید مقصود از کار,انجام آن به نحو احسن نیست.هر کاری در شروع خالی از اشکال نیست و با اعتماد به خود و تمرین و پشتکار مطمئنا بهتر خواهد شد.

اگر توقع شما این است که در بهترین دانشگاه با بالاترین رتبه قبول شوید , مسلما از ترس موفق نشدن ممکن است , دست به اقدامی نزنید.حال آنکه با برنامه ریزی و هدف گذاری های منطقی  می توانید به آن برسید.گفته “ادیسون” یادتان باشد:”برای موفق شدن ۱۰%هوش لازم است و ۹۰%بقیه همان پشتکار است”

اگر عامل تنبلی شما کمبود اطلاعات باشد که مربوط به حیطه شناختی است,لازم است به جمع آوری اطلاعات مربوطه بپردازید.اگر تنبلی شما برای درس خواندن ناشی از عدم توانایی برنامه ریزی درست باشد , باید اطلاعات لازم راجع به یک برنامه ریزی درست و قابل اجرا را از پشتیبان خود دریافت کنید.از همین حالا اولویت ها را برای خودتان مشخص کنید.هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کنید و سپس برای رسیدن به هدفتان , زمان مشخصی را  تعیین کنید.

اگر به پیشرفت خود امیدوار نباشید و مدام به این فکر باشید که “ازپس مشکلات بر نمی آیید”بدانید که روز به روز میزان ناکامی و نگرانی شما افزایش خواهد یافت.در حالی که بدون واهمه درباره ی نتیجه ی کار میتوانید به فعالیت خود بپردازید و همین فعالیت شما را از افکار مزاحم نجات خواهد داد و به تدریج به سوی موفقیت گام بر خواهید داشت و این بار خودباوری شما نیز افزایش خواهد یافت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*