آخرین خبرها

تأثیر کمیت در مطالعه

تأثیر کمیت در مطالعه

فصل یک درس روان‌شناسی سال سوم دبیرستان، رشته‌ی ‌علوم انسانی، عبارتی دارد به عنوان تعریف عملیاتی که یکی از ویژگی‌های آزمون‌پذیری یک پدیده است. تعریف این واژه بدین صورت است: نشان دادن رفع ابهام از پدیده‌ی مورد نظر به صورت کمی به طوری که قابل اندازه‌گیری باشد.

همان‌طور که می‌دانیم نحوه‌ی تمرین و آمادگی دانش‌آموزان کنکوری غالباً به صورت تست و سؤالات چهارگزینه‌ای است و دانش‌آموزان با توجه به نوع درس، حجم‌ها و زمان‌های متفاوتی را برای تست زدن در نظر می‌گیرند. هنگامی که دانش‌آموز در یک درس تست کمی کار می‌کند و با مشاور خود در مورد این ضعف صحبت می‌کند اگر تعداد دقیق این تست‌ها مشخص نباشد، تمام صحبت‌ها از حرف‌های خود دانش‌آموز گرفته تا شخص مشاور یا پشتیبان به صورت کلی‌گویی خواهد بود و فقط در حد جملاتی مانند: خوب نبود یا کافی نیست و… باقی می‌ماند؛ اما وقتی دانش‌آموز علاوه بر مدت‌زمان تست، تعداد آن‌ها را نیز مشخص کند واژه‌ها، تعریف عملیاتی پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم معنی واژه‌ی کم را متوجه شویم: ۵، ۱۰، ۱۵ یا… که با توجه به درس‌های مختلف فرق می‌کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*