آخرین خبرها

استرس خود را مدیریت کنید

استرس خود را مدیریت کنید

با شروع آزمون‌ها از بعضی دانش‌آموزان می‌شنویم که سر جلسه‌ی آزمون استرس دارند حتی گاهی به همین دلیل از حضور در آزمون امتناع می‌کنند. برای کنترل استرس اول باید بدانیم که استرس چیست و دلیل به وجود آمدنش چیست و چه‌‌طور باید آن را کنترل کرد:

استرس در کل دو نوع است:

۱- استرس پیش‌برنده: تعجب نکنید! استرس پیش‌برنده از آن دسته استرس‌های مفید است. کمی استرس پیش‌برنده برای انجام درست و به موقع کارها لازم است.

۲- استرس جلوگیرنده: استرس جلوگیرنده بسیار مضر است که البته بیش‌تر اوقات دانسته یا ندانسته خود باعث ایجاد آن می‌شویم.

دو عامل بیش‌ از همه در ایجاد استرس منفی مؤثر است:

– انتظارات نادرست اطرافیان

– عدم شناخت صحیح از خود

توصیه‌هایی برای پاسخ‌گویی بدون استرس هنگام آزمون:

۱- اگر دانش‌آموز پراسترسی هستید ترجیحاً روز قبل از آزمون از مطالعه‌ی درس‌ها خودداری کنید.

۲- بدانید که تلاشتان را کرده‌اید و نتیجه‌ی مطلوب عایدتان خواهد شد.

۳- قبل از شروع آزمون از پرسش و پاسخ درسی خودداری کنید.

۴- به خود آرامش دهید و مثبت بیندیشید و با نام و یاد خدا آزمون را شروع کنید.

۵- هنگام آزمون دادن توجه خود را به شرایط محیطی کاهش دهید.

۶- خوردن مواد غذایی انرژی‌بخش مثل شیر و خرما در کاهش استرس مؤثر است.

برای نداشتن استرس منفی جایگاه واقعی خود را بشناسید و بر نقاط قوت خود تکیه کنید. با خودتان رقابت کنید و برای انجام درست کارهای خود هدف‌گذاری کنید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*